Hoe kun je een volume(schuif)regelaar van een versterker fixen?

Ik heb een oude sony versterker met een schuif om het volume te regelen. Nu werkt dat niet goed, hij kraakt en ik krijg niet hetzelfde volume L en R geregeld.

Is dat een kwestie van schoonmaken of iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een kwestie van stof is. Misschien kun je de knop voorzichtig erafhalen en met de stofzuiger voorzichtig eventueel stof daar verwijderen? Of misschien zit er veel stof in het apparaat zelf?

Het beste antwoord

Als de contacten binnen die schuifregelaar versleten raken maken ze slecht contact.
Soms geeft een contact spray kortdurend verbetering, maar ik ken maar 1 echte oplossing. Apparaat openschroeven, de oude schuifregelaar eruit halen (netjes lossolderen en noteren welk draadje waaraan vast zat) en nieuwe schuifregelaars erin. Te kopen bij een electronica onderdelen vakhandel.
Wel de oude schuifregelaars meenemen want zowel de impedantie (weerstand) van de nieuwe moet gelijk zijn aan die van de oude als dat deze dingen bestaan met logaritmisch verloop en lineair verloop. Moet dus ook hetzelfde type worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

waarschijnlijk is er oxidatie opgetreden of tewel is 1 kant van de schuif regellaar verroest.
Er is spry om dit te verhelpen maar of het gaat werken kan ik niet 100% garanderen.
Het beste is de schuif te vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Verroest? Gekkie. Koolbanen verroesten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koper oxidatie is een soort roest
AWM
14 jaar geleden
Mmmm. Vind je? Maar het probleem is vervuilde koolbaantjes.
Heel hard op internet zoeken naar een vervanging, maar dat gaat niet meevallen voor zo een oud onderdeel.
Dan maar even naar de electronikawinkel. Het spulletje werkt niet voor eeuwig, maar het helpt vaak voor een tijdje. Gewoon inspuiten.
Plaatje bij antwoord
AWM